کلینیک پای دیابتی یکتا

کلینیک پای دیابتی یکتا با بهره‌ گیری از کادری مجرب از متخصصان حرفه ای و با سابقه، همواره سعی در خدمت رسانی بیماران در زمینه تسکین درد، بهبود سرعت درمان زخم پای دیابتی بیماران است ارائه برنامه درمان هر بیمار بر اساس سلامت بیمار، وضعیت پزشکی و توانایی بیمار برنامه ریزی می شود اهداف ما از درمان تسکین درد بهبود سرعت درمان و التیام کامل زخم است روش های درمانی زخم پای دیابتی مثل آنتی بیوتیک ها داروی های ضد انعقاد برای پیشگیری از لختگی خون و… می باشد اما در کلینیک پای دیابتی یکتا می توان با استفاده از پیشرفته ترین روش ها در مدت زمان کوتاه تری به بهبود رسید.

بیماری دیابت یا مرض قند چیست؟

بیماری دیابت نوعی بیماری قندی است در این نوع عارضه بدن فرد قادر به سوزاندن قند مصرف شده نمی باشد از علل اصلی بروز این بیماری در جوامع امروزی تحرک بسیار کم است سالانه تعداد زیادی از افراد درگیر این بیماری می شوند بیماری دیابت عامل بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته، و… است این گونه افراد بیشتر از افراد عادی به بیماری قلبی مبتلا می شوند یکی از بیماری های شایع در افراد دیابتی زخم پای دیابتی است که از عوارض عمده و مزمن به شمار می آید زخم پای دیابتی در اثر توزیع فشار بد و کاهش حس در اندام های تحتانی پا و خون رسانی ضعیف به خاطر مشکلات عروقی ایجاد می شود از این رو پوست پا در اثر فشار دچار آسیب دیدگی شده و در تماس با محیط بیرونی دچار عفونت و زخم در بافت و استخوان ها می شود.

اولین علائم در بیماران زخم پای دیابتی بافت سیاه رنگ ورم و قرمزی است این بافت به علت عدم خون رسانی و مرگ سلول ها در ناحیه پا ایجاد می شود زخم پای دیابتی موجب عدم تعادل و ظاهر نامناسب پا از نظر حجم، وزن، پهنا، تورم، تغییر رنگ و گرم شدن اطراف زخم ترشحات بدبو از زخم درد و گرفتگی تب و لرز در مراحل پیشرفته بیماری ضخامت نسبت به پا طبیعی دارد و باعث بی حس و بیماری شارکو می شود گاهی علائم زخم پای دیابتی قابل دیدن نیست از این رو با مشاهده هرگونه آسیب و تغییر رنگ در قسمت کف پا حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مساله جدی شما را تهدید نکند.

اگر تشخیص به موقع زخم پا ی دیابتی انجام شود بسیار راحت تر قابل پیشگیری است و مشکلات ثانویه مثل شدت دار شدن زخم  عوارض احتمال قطع عضو یا اندام در پی نخواهد داشت و به پیشگیری از مشکلات کمک می کند درمان زخم پای دیابتی و درد پا در دیابت بسیار متنوع است و بستگی به علت ایجاد آن دارد که این قسمت درمانی توسط پزشکان با ارائه جدیدترین روش ها به درمان زخم پای دیابتی می پردازد.

عوامل ایجاد زخم پا  در افراد دیابتی

زخم در افراد دیابتی به دلایل مختلفی از جمله خون رسانی ضعیف استفاده از کفش‌های نامناسب عدم رعایت بهداشت پا، پیرایش نادرست ناخن‌ها، قند خون بالا، آسیب عصبی، مصرف الکل، بیماری‌های چشمی ناشی از ابتلا به دیابت، بیماری‌ های قلبی، بیماری‌های کلیوی، چاقی، استعمال دخانیات و مسدود سازی گردش خون ایجاد می شود.

روش های تشخیص این بیماری قندی

پزشک با توجه به سوابق و حال بیمار در مورد علائم و نشانه های بیماری سوالاتی را انجام می دهد به طور کلی تشخیص بیماری زخم پای دیابتی گاهی اوقات به دلیل نرمال نبودن سیستم عصبی دشوار بوده و دیر تشخیص داده می‌ شود از این رو می تواند موجب عمق و شدت عفونت شود از این رو برای تشخیص به موقع و دقیق در کلینیک پای دیابتی یکتا از آزمایشات متفاوت روش عکسبرداری مثل سی تی اسکن، ام ار ای یا اسکن و رادیو گرافی و بررسی عروقی استفاده می شود زخم پای دیابتی بر اساس به اندازه، عمق و حالت عروقی درجه بندی می‌ شوند تا بهترین روش درمانی برای بیمار تجویز گردد.

دیابت رو چگونه می توان درمان کرد؟

به طور کلی برای درمان زخم دیابتی از روش‌های درمانی جراحی و غیر جراحی استفاده می شود استفاده از کفی و کفش های طبی مراقبت های خانگی و دارویی و استفاده از دستگاها جز روش‌های غیر جراحی محسوب میشود که به درمان پای زخم دیابتی موثر است با مراجعه به کلینیک پای دیابتی یکتا تحت نظارت پزشکان متخصص و افراد آموزش دیده پای دیابتی می توان آموزش و روش های لازم برای مراقبت و پیشگیری از سطح زخم پای دیابتی فرا گرفت و از جدیدترین روش های درمانی موجود استفاده کرد روش درمانی بسته به نوع سطح زخم تجویز می گردد از این رو در شدت دارو اوضاع بد زخم پای دیابتی در مراحل پیشرفته از روش درمانی جراحی برای برداشتن و ترمیم و از بین بردن زخم‌ استفاده می شود توصیه می شود با مراقبت و پیگیری از سطح زخم پای دیابتی از اتفاقات ناگوار مثل قطع عضو پیشگیری شود در اینجا به توضیح روش های جراحی و غیر جراحی می پردازیم که عبارتند از :

راه های غیر جراحی درمان دیابت چیست؟

به منظور درمان بیماری دیابت پا به موارد زیر می توان اشاره کرد:

کاهش فشار روی زخم پا با کفی

برای درمان بیشتر افراد زخم پای دیابتی از کفی، کفش و جوراب طبی برای، کاهش فشار بر روی زخم استفاده می شود که نقش مهمی در درمان زخم پای دیابتی است این روش درمانی حتی برای افرادی که در بیماری آنها سطحی است ولی با بی حسی روبرو هستند بسیار واجب می باشد که به کمک پزشکان کلینیک پای دیابتی یکتا می توان از عوارض بیشتر زخم پای دیابتی بیماری جلوگیری کرد در بیماری زخم پای دیابتی فشار و وزن پا به دلیل تغییر شکل به صورت ناخوداگاه زیاد می شود که طبیعی نیست از این رو توزیع فشار و وزن در این گونه بیماران اهمیت بسیاری دارد از اهداف استفاده از کفی و کفش دیابتی رفع فشار بر روی پا برای پیشگیری از آسیب دیدیگی و توزیع فشار است کاهش ضربات نیز از عوامل موثر در پای دیابتی است همچنین برای کنترل یا محافظت از بد شکلی های ظاهری در پا استفاده و تسکین درد این روش تاثیر گذار است.

همچنین استفاده از کفش طبی با محدود کردن دامنه حرکتی مفاصل از التهاب و تورم بیشتر پا پیشگیری می کند از این رو پس نکته پر اهمیت در ساخت کفی و کفش های طبی جهت کاهش فشار و نرمال سازی توزیع فشار توجه به ضخامت و پهنا پا می باشد زیرا اگر بدون در نظر گرفتن این نکته طراحی و ساخت کفش طبی انجام شود لبه های داخلی و خارجی موجب فشار ناخوداگاه می شود که علاوه بر نداشتن خاصیت درمانی موجب شدت دار شدن زخم های بیشتر می شود در کلینیک پای دیابتی یکتا برای ساخت ابتدا پای دیابتی از جهات مختلف از جمله توزیع فشار و وزن مورد اسکن و آنالیز قرار می گیرد تا محل دقیق و اصلی فشارها مشخص شود.

بعد از مشخص شدن محل دقیق فشارها و جای زخم و نقاط متورم و خطرناک پای فرد به وسیله دوربین های پیشرفته از سه جهت مورد بررسی قرار می گیرد تا حجم و شکل پا را به صورت دقیق اندازه گیری و بررسی شود سپس اندازه گیری و اطلاعات به دست آمده به دستگاه CNC داده می شود و دستگاه طبق اطلاعات داده شده قالب پای فرد را آماده می کند آماده شدن قالب فرد کفی و کفش طبی مناسب ساخته می شود.

استفاده از روش دستگاه VCT

همان طور که در بخش های قبل گفته شد از عوارض بیماری دیابت اختلال در گردش خون به ویژه در اندام تحتانی و ایجاد زخم است در کلینیک پای دیابتی یکتا از دستگاه (Vacuum-Compression Therapy) VCبرای بهبود جریان خون استفاده می شود این روش در مبتلایان پای دیابتی علاوه بر جریان خون موجب کم تر شدن سطح زخم به شکل قابل توجهی می شود.

پيشنهاد مي شود که بيماران مبتلا به زخم پای دیابتی و زخم های مزمن بدون بهبود، براي ترميم زخم از این روش درمانی استفاده نمايند.

درمان بوسیله شاک ویو تراپی

روش شاک ویو تراپی نیز از روش های درمانی دیگر برای بهبود سریع زخم پای دیابتی در افراد مبتلا به دیابت دارد در کلینیک پای دیابتی یکتا با تخصصی ترین نیرو این روش برای افزایش بهبود بافت ها و عدم عمیق تر شدن زخم مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان با استفاده ار اوزون تراپی

از بهترین روش های درمانی دیگر در زخم پای دیابتی روش جدید اوزون تراپی است در کلینیک پای دیابتی یکتا استفاده از این روش در ترمیم و تسریع بافت های آسیب دیده ناشی از زخم پای دیابتی و کنترل عفونت و افزایش جریان خون در محل زخم و وادار کردن سلول های موضع به ترمیم سریع تر نقش عمده ای دارد.

استفاده از جراحی جهت درمان پای دیابتی

در صورتی که روش های غیر جراحی برای درمان زخم پای دیابتی پاسخگو نباشد روش درمانی از طریق جراحی انجام می شود از این رو در روش جراحی زخم پای دیابتی جراح با از بین بردن عفونت و کاهش فشار موجب کاهش بد شکلی ظاهری پا می شود .