پروتز چشم

در میان پروتزهای زیبایی ، پروتز چشم به دلیل تاثیر خاصی که بر ظاهر فرد می گذارد اهمیت بالایی دارد . پروتز چشم یا همان چشم مصنوعی در حقیقت پروتزی است که برای شبیه سازی یک چشم طبیعی به کار می رود . این پروتز ، بینایی را به چشم از دست رفته برنمی گرداند ، بلکه هدف اصلی استفاده از پروتز چشم ، پرکردن حفره ناشی از تخلیه ی چشم و برگرداندن ظاهر طبیعی صورت و در واقع بازیابی زیبایی آن است .
مسائلی مانند تصادفات رانندگی ، دردهای ناشی از وجود یک تومور گلوکوما مرحله آخر ، التهاب یا وجود یک تومور بدخیم در چشم گاهی سبب می شوند نیاز باشد که چشم به کمک جراحی تخلیه و خارج شود . از دست دادن یک چشم به دلیل جراحت یا بیماری در هر حال تجربه دردناکی است .
بنابر گزارش آکادمی چشم پزشکی آمریکا ، سالانه حدود 18 هزار آمریکایی دچار چنین ضایعه ای می شوند . پروتزهای چشم بسیار شبیه به چشم طبیعی ساخته می شوند این اثر می تواند استرس های ناشی از نازیبایی و عدم توان و تعادل در چهره ی بیمار را که در نتیجه افتادن پلک به سمت پایین رخ می دهد تا حد زیادی کاهش دهد .
همچنین این نوع از پروتزها به سبب ایجاد توازن و تقارن آناتومیک درد و پلک فوقانی و کاستن از کشش زیادی روی هر دو پلک فوقانی به بهتر دیدن تنها چشم باقی مانده کمک می کند .

برای ساخت پروتز چشم ابتدا با استفاده از آلژینات ( نوعی جلبک دریایی ) یا مواد پایه سیلیکونی ( که در تماس با بدن ایجاد حساسیت نمی کند ) از مناطق آسیب دیده قالبگیری می شود .
سپس طی مراحل مختلفی پروتز نهایی که عمدتا” از جنس پلی متیل متا کریلات ( PMMA ) است ، ساخته می شود . طول عمر پروتز چشم ، به طور متوسط 3 تا 4 سال است ، اما باید سالی یکبار برای پولیش و پرداخت سطح پروتز و از بین بردن خطوط و خراش های احتمالی به کلینیک مراجعه کرد . همچنین به علت تغییرات خاص در حفره چشم ، بیماری یا علل دیگر ممکن است پروتز زودتر از 3 سال نیاز به تعویض داشته باشد .