ارزیابی بیومکانیک و اسکن کامپیوتری کف پا

از آنجا که سیستم اسکلتی بدن زنجیره ای بسته می باشد و قوس های کف پا نیز در توزیع وزن آن و جذب نیروها و شوک های وارده نقش مهمی دارد،هرگونه کاهش یا افزایش در آن موجب ایجاد درد و مشکلات ثانویه بعدی در دیگر مفاصل بدن بخصوص زانو و کمر خواهد شد که تشخیص و درمان این اختلال پراهمیت می باشد.به منظور تشخیص این موارد می توان از اسکنرهای کف پا استفاده نمود و به وسیله کفی و کفش طبی و تجویز ورزش های اصلاحی،درمان آن را کامل کرد.
نکته مهم دیگر این است که اسکنر سه بعدی،ابزار تشخیصی بی خطری می باشد که به کمک آن می توان بسیاری از اختلالات و انحرافات مخفی در ستون فقرات (از جمله انحراف جانبی ستون فقرات _اسکولیوز_و افزایش قوس پشتی_کایفوز_)را شناسایی کرد و در صورت لزوم بریس را با حداکثر دقت طراحی نمود و سیر بهبودی را دائما مورد پیگیری قرار داد.
از دیگر کاربردهای این تکنولوژی، می توان به سنجش تعادل در بیماران مبتلا به اختلالات سیستم عصبی و عضلانی،MS، افراد مبتلا به بدشکلی های پا و بی ثباتی مچ پا،افرادی که دچار سکته شده اند،سالمندان و افراد قطع عضو اشاره کرد.

دانلود ویدئو

کاربرد اسکنر سه بعدی در درمان های ناهنجاری های پا

تشخیص صحیح و به کارگیری درمان مناسب برای بیماری های پا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.برای مثال،وارد آمدن فشارها و نیروهای غیر متعارف در بیماران دیابتی می تواند حتی منجر به قطع عضو در این افراد شود.حال اینکه با استفاده از دستگاه های پیشرفته اسکن کف پا و محل نیروهای فشاری و مرکز ثقل بدن و نحوه توزیع وزن،و محل دقیق فشارها و جای زخم و نیز نقاط خطرناک،مشخص شده و بر اساس اطلاعات و داده های اندازه گیری شده،ارتز مناسب برای فرد،توسط دستگاه ها CNC تراشیده و آماده می شود.
علاوه بر کاربرد اسکنر سه بعدی در درمان پای دیایتی،به کاربد وسیع این دستگاه در تشخیص و درمان ناهنجاری های زیر می توان اشاره کرد:
_کف پای صاف(و عوارض گسترده ناشی از آن مانند انحراف زانو و آرتروز زانو،کمردرد و…)
_دردهای ناحیه پاشنه(که شایع ترین آن خار پاشنه است)
_افزایش قوس طبیعی پا(پای تاقدیسی)
_درد ناشی از انحراف شست پا(هالوکس والگوس)
_استئوآرتریت انگشت شست(هالوکس ریجیدوس)
_دردهای ناحیه قدام پا(علی الخصوص بیماری مورتون)

هم اکنون در کلینیک یکتا با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های اسکنر(High Technology) کلیه قوس ها و ناهنجاری های کف پا،نحوه فشارهای کف پا هنگام راه رفتن،انحرافات در مچ پا،زانو،لگن و ستون فقرات،همچنین وضعیت مرکز ثقل بدنCOG) ، که اطلاعات وسیعی را در زمینه ناهنجاری های اسکلتی و ارزیابی پاسچر موجود در اختیار ما می گذارد)،ثبت و اندازه گیری می شود که ما را در مسیر دقیق ترین شیوه درمانی پیش می برد.
نحوه ساخت کفی طبی با دستگاهCNC

کلینیک یکتا با بهره گیری از توان علمی متخصصین و با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های اسکنر سه بعدی و ارزیابی بیومکانیکال،برای اولین بار در ایران اقدام به راه اندازی مجهزترین آزمایشگاه بیومکانیک کرده است.
برای تشخیص و درمان ناهنجاری های پا اقدامات گسترده ای صورت می گیرد که به اختصار آن ها را برمی شماریم:
_مرحله اول معاینه پا و بررسی فشارهای کف پایی و دیگر اطلاعات بیومکانیکی در هر دو وضعیت داینامیک و استاتیک بیمار ، گرفتن اسکن سه بعدی و ، ارسال اطلاعات به دستگاه
_مرحله دوم بررسی فشار پا و آنالیز مولفه های درونی پا
_در نهایت با پردازش اطلاعات بدست آمده در این 3 مرحله ، با نرم افزار طراحی،کفی طبی بطور دقیق توسط متخصص ارتوپدی فنی طراحی شده و کفی توسط دستگاه CNC تراشیده می شود.

دانلود ویدئو

همانطور که ذکر شد،به کمک این سیستم می توان میزان فشارهای کف پا ، الگوی قوس های کف پا،موقعیت مرکز ثقل ، الگوی راه رفتن ، میزان تعادل و نیز وضعیت پاسچر ( قامت و وضعیت کلی بدن ) را ارزیابی نمود.
آنالیز داده های حاصل از این اسکنر و معاینه متخصصین این کلینیک،تشخیص هرگونه اختلال اسکلتی عضلانی کف پا از جمله صافی کف پا ، دردهای ناحیه پاشنه،افزایش قوس طبیعی پا ، انحراف شست پا ، آرتروز مفصل شست ، دردهای ناحیه قدام پا و… را ممکن می سازد و بیماران درصورت صلاحدید پزشک برای طراحی کفی ، ارتوتیک یا کفش طبی مناسب به بخش ارتوپدی فنی کلینیک معرفی می شوند.
لازم به ذکر است کلیه کفش ها و کفی های این بخش بصورت کاملا اختصاصی و توسط اسکنرهای پیشرفته کف پا طراحی می شوند و پس از در اختیار قرار دادن آن ها به بیماران،متخصصان کاردرمانی و حرکات اصلاحی مرکز ، آموزش ها و تمرینات لازم را به بیماران آموزش می دهند.