درمان غیر جراحی ناهنجاریهای ستون فقرات

دیسک بین مهره ای بصورت یک بالشتک ژلاتینی بین دو جسم مهره در ستون فقرات قرار می گیرد و جذب کننده فشارهایی است که به ستون مهره ها وارد می شوند یعنی دیسک ها همانند یک کمک فنر ضربات وارده به ستون فقرات را خنثی می کنند . این عناصر در هنگام اعمال فشار ،قابلیت تغییر شکل داشته و بدین طریق شدت ضربات را کاهش می دهند. ضخامت این دیسک در نقاط مختلف ستون فقرات بر اساس میزان تحرک متفاوت است و در بین مهره های 4 و 5  کمری و همچنین 5 کمری و خاجی اول که از تحرک بسیار بالایی برخوردارند بیشترین ضخامت را دارند .

هر دیسک شامل دو قسمت است :

بخش مرکزی  بنام هسته دیسک که نرم و مقدار آب آن نسبت به الیاف کلاژن آن بیشتر است . به این قسمت نوکلئوس پولپوزوس می گویند . این بخش از دیسک ، قابلیت اتساع دارد . دیسک ها در طول روز مقداری از آب را از دست می دهند و در نتیجه نازک تر می شوند که با استراحت دوباره و کم کردن فشار کامپرسوری عضلات تنه ، مثلا در هنگام دراز کشیدن به ارتفاع اولیه خود بر می گردند به همین جهت ممکن است به طور طبیعی اختلاف قدی حدود 2 سانتی متر در فرد از صبح تا عصر ایجاد شود

بخش محیطی که هسته دیسک را در بر می گیرد . این بخش آنولوس فیبروزوس نام دارد که جنس آن فیبرغضروفی (فیبروکارتیلاژ) است . خاصیت ارتجاعی دیسک بستگی به کافی بودن مقدار آب و املاح موجود در هسته مرکزی و سالم بودن بخش محیطی دارد . فشارهای اعمال شده به هسته دیسک به بخش محیطی دیسک انتقال می یابد به همین خاطر ، بخش محیطی در حفاظت از قسمت مرکزی نقش بسزایی دارد . فتق دیسک بین مهره ای  در بین عموم مردم بنام های متفاوتی نظیر دیسک ، برجستگی دیسک ، و گاها به طور اشتباه سیاتیک گفته می شود .

اصطلاح فتق دیسک زمانی کاربرد دارد که قسمت مرکزی دچار آسیب شدید گردد که در این موارد ، فتق با پارگی قسمت محیطی نیز همراه است . فتق هسته دیسک ممکن است در نتیجه اعمال نیروهای  بیش از اندازه ، نیروهای کم اما مداوم و مکرر برروی دیسک یا وجود آنولوس معیوب پیش آید . این عارضه می تواند به علت ساییدگی تدریجی و پارگی خود به خود بخصوص در افرادی که کار نشسته دائمی دارند اتفاق افتد اما در اشخاصی که به حمل و نقل اجسام سنگین اشتغال دارند بیشتر از افراد دیگر است  .

آسیب های خفیف دیسک معمولا درد موضعی ایجاد می کنند که می تواند به علت صدمه قسمت محیطی دیسک باشد و یا به علت التهاب هسته دیسک که هنوز به مرحله فتق نرسیده است درد را ایجاد کند . این حالت آسیب جدی محسوب نمی شود مگر اینکه با ادامه نیرو های غیر طبیعی باعث از هم گسیختگی لایه محیطی دیسک و فشار به اعصاب نخاعی گردد .

در صورت فشار به ریشه های عصبی در ناحیه کمر ، درد ریشه عصب یا درد انتشاری ایجاد می گردد که می تواند تا کل اندام تحتانی  بنا به قسمت تحت فشار امتداد یابد . البته چون در ناحیه کمر، دیسک های L4-L5 و S1-S2 بیشتر تحت فشار قرار  می گیرند بنابر این بیشتر درد در پشت پاها بوجود می آید که این دردها با خم کردن ستون فقرات ، نشستن، انجام فعالیت ، سرفه و عطسه شدید ، افزایش و با استراحت کاهش می یابد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که مسیر انتشار درد ، به محل دیسک بیرون زده ارتباط دارد . مثلا دیسک های ناحیه گردنی درد انتشاری در بازو و ساعد و انگشتان دست ایجاد می کنند که معمولا در مهره های 5 و 6 شایعتر است که این درد عموما بصورت گز گز ، سوزش و بی حسی بیان می شود .

درمان غیر جراحی

درمان فتق دیسک در بیشتر مواقع بصورت غیر جراحی و با استفاده از درمان دارویی، استراحت و فیزیوتراپی تخصصی برای برداشتن فشار از روی دیسک صورت می پذیرد که در 75 درصد موارد بیمار به بهبودی کامل می رسد . در این مرکز پس از ارزیابی بر اساس معاینات کلینیکی و یافته های MRI عکس رادیولوژی بیمار توسط متخصصین ستون فقرات و طب فیزیکی ، روند برداشتن فشار ازروی دیسک که در ادامه به شرح آن می پردازیم برای بیمار آغاز می شود . ادامه این روند در جلسات مختلف باعث از بین رفتن دردهای تیر کشنده و انتشاری بیمار است که پس از برداشتن فشار از روی دیسک بیرون زده ، ظاهر می شود.

تراکشن موضعی و هوشمند ستون فقرات :

اختلالات ستون فقرات در هر سطحی ( کمری ، پشتی ، گردنی ) چه ناشی از انحرافات و دفورمیتی ها و چه بعلت اختلالات مربوط به کانال نخاعی باشد می توان درمان جراحی و غیرجراحی ( Conservative ) داشته باشد که در هر روش درمانی رویکردهای نوینی وجود دارد . آن دسته از اختلالات مزکور که نیاز به مداخلات جراحی ندارند می تواند با تکنولوژی جدید Decompression and Distraction System به خوبی درمان پذیرند . برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.