کلینیک طب فیزیکی

در این قسمت دردهای اسکلتی عضلانی در هرجای بدن با ارزیابی متخصص طب فیزیکی و همکاری متخصصین فیزیوتراپی ، کاردرمانی وحرکات اصلاحی مورد درمان قرار می گیرند . تزریق داروهای ضد التهاب در عضلات و مفاصل ، تزریق غضروف سازها در مفصل و یا انجام تست نوار عصب و عضله ، از دیگر خدمات بخش طب فیزیکی در این مرکز می باشد که در صورت نیاز برای بیمار انجام می شود .

1-      انجام تست الکترودیاگنوز(نوار عصب و عضله): این روش برای تشخیص میزان آسیب دیدگی اعصاب مربوط به اندام ها بکار می رود. مثلا اگر در عضوی از بدن به دلیل بیماری یا ضربه و آسیب ، نقص عصب دهی اتفاق بیفتد و علائمی شبیه به خواب رفتگی و گزگز پدیدار شود با استفاده از تست نوار عصب عضله می توان به تشخیص علت آن و همچنین میزان پیشرفت بیماری و همچنین روند بهبودی بیمار پی برد.

2-    درمان آرتروز زانو با تزریق سلولهای بنیادی
آرتروز بیماری شایع قرن اخیر، یک بیماری تخریبی پیش رونده در غضروف مفاصل است که در این عارضه تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت های اطراف می گردد. این عارضه ممکن است هریک از مفاصل را درگیر سازد ولی شایع ترین مفاصل درگیر عبارتند از زانو ، ران ، و ستون فقرات

این بیماری می تواند جنبه ژنتیکی داشته باشد و گاهاً در نتیجه وارد شدن آسیب یا عفونت و یا  حتی اضافه وزن در جوانان هم  اتفاق می افتد. به تازگی روش های نوینی برای درمان ساییدگی زانو مورد توجه متخصصان قرار گرفته است که یکی از روش هایی  که با موفقیت و رضایت بسیار بالایی همراه بوده است سلول درمانی یا تزریق سلولهای بنیادی به مفاصل است.این روش در بسیاری ازموارد می تواند جایگزین درمان های جراحی برای بیمار باشد.در این روش ابتدا حدود 20-40 سی سی از خون بیمار گرفته می شود.این کار بسیار شبیه یک آزمایش خون معمولی است.خون گرفته شده در داخل یک لوله که حاوی ژل PRP  است ریخته می شود.سپس لوله در دستگاه سانتریفوژ قرار می گیرد و دو 2مرحله حدود 10 دقیقه چرخانده می شود.نیروی گریز از مرکز دستگاه، اجزای خون را از هم جدا می کند. پلاکت های غلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند.حالا  PRP که شامل عوامل رشد فراوان و سلولهای بنیادی است آماده استفاده می باشد.این PRP دارای فاکتورهای رشدی به فرم پروتئین است که در روند طبیعی التیام ایفای نقش می کند. در مرحله آخر PRP به ناحیه مورد نظر تزریق می گردد.

این فرآیند چند دقیقه به طول می انجامد اما در واقع غلظت پلاکت را تا 5 برابر نسبت به خون طبیعی بیمار افزایش می دهد.بیمار ممکن است کمی درد را تا 3 الی 5 روز پس از تزریق تجربه کند که این درد خفیف طبیعی است و نشانه این است که PRP روزهای ترمیم طبیعی را شروع کرده است.
این درمان برای التهابات زانو دارای مزایای بسیار زیادی است و یک روش سرپایی است و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان می باشد که بدون بیهوشی و با یک بی حسی ساده انجام می شود.
در این روش چون از خون خود فرد انجام می شود ،عوارض آن نادر است و خطر انتقال عفونت یا واکنش های حساسیتی (آلرژیک) وجود ندارد.
3-    تزریق غضروف سازهای طبیعی با دقت بسیار بالا و زیر گاید سونوگرافی:
استئوآرتریت زانو که به آن آرتروز یا ساییدگی زانو هم می گویند با تغییرات فرسایشی زیادی در مایع مفصلی زانو(مایع سینوویال) همراه است که کم شدن غلظت این ماده در زانوی مبتلا نسبت به زانوی سالم باعث می شود خاصیت لغزندگی زانو کم شود و انجام حرکات زانو با درد همراه باشد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی در شبیه سازی مایع غضروف مفصلی با استفاده از عصاره تاج خروس می توان تا حد زیادی از عوارض بیماری آرتروز کاست.
در این روش بیمار ابتدا توسط متخصص مربوط معاینه و ارزیابی می شود.برای تشخیص میزان پیشرفت آرتروز و همچنین ناحیه ای از مفصل زانو که سطح مفصلی در آنجا کاهش پیدا کرده است، از بیمار درخواست می شود که یک عکس رادیولوژی رخ و نیمرخ در حالت تحمل وزن گرفته شود سپس با استفاد از دستگاه سونوگرافی محل دقیق  جایی که نیاز به غضروف مفصلی داردپیدا می شود و بعد از آن عصاره تاج خروس با استفاده از گاید مخصوص به آنجا هدایت می شود.
پس از این تزریق تا 3 الی 4 روز ممکن است درد خفیف، گرمی و کمی تورم زانو بوجود می آید که مراقبت های اندام در این زمینه به بیمار آموزش داده می شود. این روند در بیمارانی که مبتلا به درد مزمن آرتروز زانو هستند سبب به اصطلاح روغن کاری زانو و کاهش چشمگیر درد می شود.

4-    تزریق بوتاکس( دیسپورت)برای بهبود و توانبخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی
دیسپورت نام دیگر سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم یا همان بوتاکس است که با اثر بر محل اتصال عصب به عضله و جلوگیری از عبور پیام عصبی به عضله باعث فلج عضله می شود.این ویژگی سبب شده که در درمان بسیاری از بیماری هایی که انقباض بیش از حد عضله مانع از بهبود عملکرد بیمار می شود بکار رود.
بعنوان مثال اسسپاستیسیتی یا انقباض مداوم پس از سکته مغزی، ضایعات نخاعی و فلج مغزی را می توان با استفاده از تزریق بوتاکس در چند مرحله درمان کرد.

پس از تزریق بعلت شل شدن عضلات درگیر، توانبخشی بیمار(فیزیوتراپی و کاردرمانی)با پیشرفت قابل توجهی رو به رو می شود.

5-    بلوک اعصاب با هدایت دستگاه سونوگرافی:
بلوک اعصاب، با هدف ایجاد بی حسی و برای درمان دردهای مزمن به کارمی روند.
در این روش مواد بی حس کننده با کمک گرفتن از تصاویر سونوگرافی بصورت دقیق و زنده در نزدیکی عصب ایجاد کننده درد تزریق می شود.این روش در درمان دردهای مزمن آرتروز، گردن درد، کمر درد، دردهای لگنی، آسیب های کشیدگی عضلات و درد کشاله ران مورد استفاده قرار می گیرد.
درمان سیاتیک با بلوک ریشه عصب
      در درمان دردهای سیاتیک، در محل خروج عصب از سوراخ بین دو مهره مجاور هم، ترکیب یک ماده ضد التهاب و لیدوکائین
      تحت هدایت دستگاه سونوگرافی تزریق می شود که التهاب ایجاد شده در اطراف ریشه عصبی را کاهش می دهد و باعث از بین
      رفتن کمر دردهای مزمن بیمار خواهد شد.

6-    مانیپولاسیون در دردهای اسکلتی- عضلانی:
   مانیپولاسیون یا درمانهای دستی یک روش فوق تخصصی است که برای درمان اختلالات مربوط به استخوانها،
  عضلات و مفاصل استفاده می شود که با استفاده از تکنیک درمان دستی عملکرد مفصل مورد نظر بهبود پیدا کرده و درد بیمار
  تسکین می یابد. اصلی ترین تکنیک درمانی در روش های کایروپرکتیک، مانیپولاسیون ستون فقرات می باشد.

در این روش پزشک درمانگر از دست های خود برای اعمال فشار بر روی عضلات، استخوانها و مفاصل درون و اطراف ستون فقرات
 استفاده می کند.
 این درمان معمولا بدون درد انجام می شود و باعث از بین رفتن درد چه با منشأء داخل ستون فقرات و چه دردهایی است که
هیچگونه ارتباطی با ستون فقرات ندارد اما بیمار را در ناحیه پشت آزار می دهند.
کمر دردهای شایع را بیشتر بشناسیم:
در ستون فقرات انسان، مهره ها، دیسک های بین مهره ای، مفاصل بین مهره ها و عضلات اطراف آنها بصورت یک زنجیره بهم پیوسته عمل می کنند که آسیب،ضعف و اختلال در هرکدام، باعث به وجود آمدن کمر درد می شود.عموماً کمردرد به دو نوع اختصاصی و غیر اختصاصی طبقه بندی می شوند. کمردردهای اختصاصی که به عوامل داخل ستون فقرات مربوط می شوند( شبیه به بیرون زدگی دیسک، آسیب مهره ای) و کمردردهای غیر اختصاصی به عواملی خارج از ستون فقرات وابسته است.
بعنوان مثال گاهی عواملی مانند صافی کف پا، اختلاف طول اندام های تحتانی، انحراف لگن باعث ایجاد کمردرد می شود  که در قسمت دانستنیها به تفصیل راجع به آن توضیح داده شده در ذیل به دلایل شایع کمردرد می پردازیم
1-    وضعیت نشستن نامناسب: وضعیت درست نشستن به این ضورت است که قوس کمر در حالت طبیعی حفظ شود.وقتی در اثر پوزیشن بد نشستن این قوس کم می شود باعث افزایش فشار در دیسک های گیرنده شوک شده و ایجاد جا به جایی در این دیسک ها نهایتاً منجر به درد در ناحیه کمر می شود به همین خاطر بایست وضعیت صحیح نشستن از سوی متخصصین فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی به شما آموزش داده شود.
2-    خم شدن مداوم: اگر زمان زیادی را به انجام کارهای تکراری که نیاز به خم شدن دارند بگذارید فشار روی دیسک ها افزایش می یابد.خم شدن روی زانو برای از بین بردن فشار زیادی از روی کمر می تواند به کاهش درد کمک شایانی بکند.
3-    برداشتن بار سنگین: مشاغلی که نیاز به جا به جا کردن و بلندکردن بارهای سنگین دارند، فشار بسیار سنگینی را به ستون فقرات وارد می کنند. این فشار باعث کشیدگی ماهیچه ها شده و فشار وارده بر دیسک های مهره را افزایش داده و ایجاد سیاتیک یا دردهای کمر می شود. اجسام با وزنه های معمول را به درستی بلند کنید تا از به وجود آمدن درد جلوگیری کند.
4-    آسیب دیدگی: گاهی یک آسیب دیدگی شبیه حادثه اتومبیل یا حادثه ورزشی باعث کشیدگی ماهیچه های کمرشده و ایجاد درد می کند. در این حالت باید با استفاده از یک فیزیوتراپی حرفه ای بتوانید از شدت درد کاسته و به حرکات روزمره بازگرید.
5-    تحلیل رفتگی: برخی از مواقع، تحلیل رفتگی که نتیجه طبیعی افزایش سن است باعث ایجاد درد می شود. شرایطی مانند تنگی کانال نخاعی، آرتریت یا بیماری تحلیل دیسک، همگی باعث ایجاد درد می شوند.شرایط مادرزادی مانند سرخوردگی مهره یا انحراف ستون فقرات(اسکولیوزیس) می تواند باعث کمردرد شوند.
6-    بیماری های غیر مکانیکی: گاهی عوامل غیر مکانیکی و بیماریهای خاص مانند سرطان، سنگ کلیه، عفونت، سرماخوردگی می تواند ایجاد کمردرد کنند. البته علائم این کمردردها با دیگر انواع آن متفاوت می باشد.