ارزیابی بیومکانیکال اندام ها و مفاصل کلینیک یکتا

کلینیک ارزیابی بیومکانیکال اندام ها و مفاصل یکتا با همکاری کادری مجرب و متخصص در راستای شناسایی بیماران آماده ارائه خدمات می باشد در کلینیک ارزیابی بیومکانیکال اندام ها و مفاصل یکتا جهت تشخیص و درمان از جدید ترین متد درمانی استفاده می شود تا در کم ترین زمان ممکن بیمار به نتایج درمانی مطلوب بدون کمترین درد و عوارض دست یابد.

ارزیابی بیومکانیکال اندام ها و مفاصل چیست؟

ارزیابی بیومکانیکال روشی برای ارزیابی و نحوه عملکرد اندام در قسمت تحتانی مثل پا و کمر با بالا تنه است که مشکلات مفاصل مورد نظر مورد ارزیابی قرار می گیرد با استفاده از نتیجه روش ارزیابی بیومکانیکال می توان نوع روش درمانی را مشخص کرد حرکات مفاصل و اندام ها در بدن بر روی هم تاثیر گذارند از این رو هر گونه عدم تعادل و اختلال بر روی سایر قسمت های بدن تاثیر گذار است به طور مثال احساس درد در پا ممکن است به علت زنجیره بیومکانیکال بدن باشد زیرا عدم تعادل و ناهنجاری در پا موجب عدم جذب فشارها و ضربات می شود و باعث فشار و صدمه به قسمت ستون فقرات، زانو، کمر و ضعیفی عضلات می شود.

از این رو متخصصان در کلینیک ارزیابی بیومکانیکال اندام ها و مفاصل یکتا برای تشخیص و بررسی این دسته از مشکلات قسمت های مختلف پا، ستون فقرات و دیگر نقاط مربوط را از نظر قدرت عضلانی به روش های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند به منظور تشخیص این موارد از اسکنر های کف پا استفاده می شود و با تجویز کفی و کفش طبی و ورزش های اصلاحی روند درمان کامل می شود.

روش ارزیابی بیومکانیکال، برای تمام گروه سنی کاربرد دارد اما استفاده گسترده این روش برای افرادی است که به علت نامشخصی با حس درد در اندام های تحتانی و قسمت های متفاوت پا از جمله ساق پا، زانو، لگن و یا کمر، روبرو هستند از این رو روش ارزیابی بیومکانیکال می تواند علت درد این عارضه را تشخیص دهد و در بهبود درد تاثیر قابل توجهی داشته باشد ارزیابی بیومکانیکال درک کاملی از مشکلات در قسمت تحتانی و اختلالات پا را گزارش می دهد این ارزیابی بهتر است بعد از احساس اولین درد در قسمت پا حتما انجام شود در این صورت روش ارزیابی می تواند مفید و موثر واقع شود و نقطه شروع درد به صورت دقیق شناسایی شود روش ارزیابی بیومکانیکال در کلینیک یکتا به صورت تخصصی انجام می شود ابتدا سوابق بیماری و علائم درد بررسی می شود سپس در این روش طی زمان 1 الی 2 ساعت نحوه و نوع حرکت پا راه رفتن و دیگر موارد مورد ارزیابی قرار می گیرد ارزیابی بیومکانیکال این امکان را به پزشک می دهد که تشخیص دهد آیا درد شما نیاز به درمان داشته و یا اینکه نیاز به تحقیقات بعدی دارد یا خیر.

روش های مختلف این ارزیابی کدامند؟

روش های ارزیابی بیومکانیکال به 2 بخش استاتیک و داینامیک تقسیم می شود در روش داینامیک ارزیابی بیومکانیکال حرکات بیمار با انجام چند فعالیت متفاوت ثبت می شود در این نوع روش تجزیه و نحلیل درباره راه رفتن دویدن و نوع حرکات پا ارزیابی می شود در بخش استاتیک که از روش های ارزیابی بیومکانیکال است حالت های مختلف بیمار از جمله در حالت نشسته و ایستاده عملکرد انگشت و استخوان پا و دیگر موارد توسط متخصص بررسی و ارزیابی می شود.

اختلالات قابل بررسی در این روش

کلینیک ارزیابی بیومکانیکال یکتا با بهره گیری از پیشرفته ترین دستگاه های اسکنر سه بعدی و ارزیابی بیومکانیکال با همکاری متخصصین برای اولین بار اقدام به راه اندازی آزمایشگاه بیومکانیک با مجهز ترین امکانات کرده است برای تشخیص اختلالات در پا در این کلینیک اقدام گسترده ای ارائه می شود از جمله این اقدامات می توان به معاینه و ارزیابی پا به صورت کلی و بررسی فشار های وارده و اطلاعات بیومکانیکی در هر دو بخش داینامیک و استاتیک با استفاده از اسکنر 3 بعدی است از اقدامات دیگر ارزیابی مولفه های درونی پا و فشار لگن و زانو و رابطه بین آن ها است ارزیابی بیومکانیکال اندام های تحتانی نیز بسیار مهم می باشد زیرا این اندام ها به هم نزدیک بوده و احساس درد دراین ناحیه می تواند به دلیل ضعف یا مشکل ساختاری در مناطق دیگر باشد در نتیجه با اطلاعات به دست آمده، با نرم افزار طراحی، کفی طبی مورد نظر توسط متخصص ارتوپدی فنی طراحی شده و توسط دستگاه CNC تراشیده می شود.

اختلالات کف پا

پا قلب دوم انسان محسوب می شود از این رو تمام فشار و نیروها بر روی کف پا است و هر گونه اختلال مشکلات حادی از جمله ستون مهره ها خستگی زود رس فشار بیش از اندازه تغییر فرم را در پیش دارد قسمت کف پا از قوس طولی و عرضی تشکیل شده است از این رو شکل و اندازه قوس بسیار پر اهمیت است زیرا در وارد شدن فشار و نیروها نقش اساسی دارد. اگر پا از قوس کمی برخوردار باشد دچار صافی است و اگر قوس پا بیشتر از حد طبیعی باشد هر دو نوع اختلال به شمار می آید برای تشخیص این نوع اختلال از اسکنر های سه بعدی استفاده می شود از اسکنرهای سه بعدی برای تشخیص بسیاری از مشکلات و انحرافات در بیماران دچار اختلال عصبی افراد دارای فرم غیر طبیعی در قسمت پا انحرافات کیفوز ستون فقرات افراد معلول استفاده می شود.

اختلالات زانو

امروزه اختلالات و عارضه زانو در میان مردم به خصوص زنان شایع تر است گاهی ممکن است بعضی از افراد به بیماری و اختلالات مفاصلی در زانو از جمله زانوی ضربدری، پرانتزی، مبتلا باشند و با ندانستن این اختلالات موجب مشکلات حادتری در قسمت کمر و زانو از جمله آرتروز زانو و یا سایدگی در ستون فقرات و کمر و یا تغییر فرم و بد شکلی پاها شوند بسیاری از مشکلات و بیماری های زانو درمان قطعی ندارند و با گذشت زمان پیشرفت می کنند از این رو با ارزیابی بیومکانیکال زود هنگام می توان از آنها جلوگیری کرد.

کاربرد اسکنر سه بعدی در درمان پا

تشخیص زود به هنگام در بیماری پا از اهمیت به سزایی برخوردار است در کلینیک ارزیابی بیومکانیکال مفاصل یکتا با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های اسکنر (High Technology) کلیه اختلال و ناهنجاری پا مثل تنگی مچ پا فشارهای کف پا، دردهای ناحیه پاشنه مثل خارپاشنه، میزان قوس پا، تشخیص صافی کف پا، انحراف شست، انحرافات زانو دردهای ناحیه قدام پا و لگن مورد بررسی قرار می گیرد تا اطلاعات دقیقی در ارتباط با ناهنجاری ها مثل محل دقیق فشار، جای زخم، و نقاط خطرناک، به دست بیاید و در اختیار متخصص قرار گیرد تا بهترین روش درمانی برای بیمار تجویز گردد و علاوه بر آن ارتز مناسب برای فرد توسط دستگاه ها CNC تراشیده و آماده شود.

نحوه ساخت کفی طبی با دستگاه CNC

تکنولوژی دستگاه CNC به طور گسترده ای برای میزان و ارزیابی تعادل میزان فشار های کف پا و وضعیت کلی بدن استفاده می‌ شود اطلاعات به دست آمده از نتایج اسکنر و معاینه پزشکان تشخیص بیماری های مربوط به ناحیه پا از جمله قسمت کف پا، ناحیه پاشنه، نواحی شست پا و … را امکان پذیر می کند سپس به دستور پزشک کفی مورد نیاز بصورت تخصصی و توسط اسکنر های پیشرفته کف پا طراحی می شوند و پس از تهیه شدن در اختیار بیمار قرار می گیرد متخصصان کادر درمانی کلینیک ارزیابی بیومکانیکال اندام ها و مفاصل یکتا، آموزش ها و تمرینات لازم را به بیماران آموزش می دهند استفاده از کفی طبی می‌توانند باعث بهبود عملکرد کاهش صدمات شود.

دلایل استفاده از روش ارزیابی بیومکانیکال

همان طور که گفته شد ساختار بدن به یکدیگر مرتبط بوده و هر گونه اختلال و نقص عملکرد بر روی اعضای دیگر تاثیر می گذارد و در بلند مدت سبب ایجاد مشکلات جدی و جبران ناپذیر در افراد می شود به طور نمونه تنگی در قسمت مچ پا موجب عدم تعادل و عدم تحمل وزن می شود تنگی مچ پا در صورت شدت دار بودن موجب فشار در قسمت لگن و اندام تحتانی شده که باعث آسیب در قسمت عضلات و آرتریت می شود از این رو پیشگیری هرگونه اختلال حائز اهمیت می باشد اختلالات بیومکانیکال به طور عمده مخفی است و بعد از صدمه زدن به نقاط مختلف بدن که موجب فشار درد و ناراحتی می شود بروز پیدا می کند از این رو با تشخیص زود هنگام و به موقع می توان از بسیاری از عوارض پیشگیری کرد درمان به موقع موجب مدیریت آسان تر و درمان در کم ترین جلسات می شود از درد بیشتر و هزینه اضافی مثل جراحی، داروها، و غیره پیشگیری کرد.

روش ارزیابی بیومکانیکال یک گزینه عالی برای شناسایی زود هنگام اختلالات و تشخیص مشکلات پنهان اسکلتی عضلانی و پیشگیری از پیشرفت بیماری است که اهمیت به سزایی دارد همان طور که می دانیم تصویر برداری برای همه افراد مجاز نیست و با عوارضی همراه است از این رو برای بررسی و تشخیص و درمان اختلالات اسکلتی ستون فقرات و اندام ها استفاده از روش ارزیابی بیومکانیکال از اهميت بسيارى برخوردار است در کلینیک ارزیابی بیومکانیکال اندام ها و مفاصل یکتا، متخصصین سیستم عضلانی و اسکلتی با معاینه دقیق به ارزیابی سیستم عضلانی مفاصل پا و اسکلتی می پردازند و با انجام روش های ارزیابی با مشاهده هرگونه مشکل با پیگیری درمان به طور کامل تا بررسی و بهبودی بیمار را همراهی خواهند کرد.