لیزرتراپی

لیزرتراپی چیست و لیزر درمانی چه مزایایی دارد؟

لیزرتراپی نوعی روش درمانی محسوب می شود کلمه لیزر (LASER) مخفف عبارت انگلیسی (LightAmplification by Stimulated Emission of Radiation) و به معنای “تقویت نور به روش گسیل القایی تابش” می باشد. لیزرتراپی از روش های درمانی در علم پزشکی محسوب می شود. این روش مناسب برای رهایی از بیماری و عارضه های مزمن دردناک و شدت دار است که در عمل لیزرتراپی و درمانی انرژی به زیر سطح پوست بدون آسیب رساندن به سطوح بالای بافت منتقل می شود.

در روش لیزرتراپی با استفاده از نور متمرکز با پرتوهای قوی طول موج های خاص و تابش با مدت‌ زمان‌ های متفاوت به‌ وسیله‌ی ابزارهای مخصوصی بر روی عمق بافت بدن نفوذ کرده و انرژی به صورت کنترل شده به‌ طور مستقیم به سلول‌ های بافت آسیب‌ دیده منتقل می‌ کند و عملکرد طبیعی بافت‌های نا کارآمد را تحریک به بهبودی می کند. به دلیل کوچک بودن لیزر می‌ توان به‌ طور دقیق آن را به نواحی مورد نظر بدن اعمال کرد کاری که در دیگر روش‌ های درمانی امکان‌ پذیر نیست.

از روش لیزرتراپی تراپی برای کاهش درد ناشی از صدمات تحریک روند بهبودی بدن، ترمیم آسیب دیدگی در عضلات، رباط‌ها، اعصاب، تاندون‌ها، پوست، غضروف‌ها و استخوان‌ها، تورم درد و گرفتگی‌ های عضلانی آرتروزهای روماتیسم مفصلی، روماتیسم های سرونگاتیو، فیبرومیالژی، اسپوندیلیت آنکلیوزان، دردها و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان، التهاب مفصل تمپوروماندیبولر، دردهای کمری در آسیب های ورزشی، در رفتگی ها و التهابات غلاف کپسول مفصلی، التهاب و تورم حاصل از پیچ خوردگی مفاصل و… استفاده می شود لیزرتراپی روش درمانی گران قیمت می باشد و نیاز به درمان های مکرر دارد.

معرفی انواع روش های لیزرتراپی

در روش لیزرتراپی دو روش درمانی متفاوت وجود دارد روش اول لیزرتراپی کم توان و روش دوم  لیزرتراپی پر توان است.

لیزر درمانی کم توان

روش درمانی لیزرتراپی کم توان و سرد به عنوان روش درمانی مکمل در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در لیزرتراپی کم توان هیچ گونه گرمایی تولید نمی شود و روش درمان با امواج نور قرمز و مادون قرمز با طول و موج با سطح و توان پایین تر لیزر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش لیزر به مدت 30 ثانیه به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده می شود و از لایه های پوست و بافت چربی زیر پوست تا عمق 2 تا 5 سانتی متر عبور می کنند و هنگامی که این انرژی جذب می شود و باعث تغییرات فیزیولوژیکی در سلول‌های ناحیه مورد نظر و بهبود بافت های آسیب و صدمات التهاب، کاهش کلی درد می شود و نیازی به استفاده از دارو نبوده و هیپچ گونه عوارضی را در پی ندارد.

این روش یکی از راحت ترین، بی خطر ترین و ایمنی ترین روش های درمانی می باشد که بیماران معمولا احساس ترسی ضربان را نداشته و بر خلاف لیزر های جراحی، با لطافت و بدون آسیبی به سلول‌ های پوست انجام می شود به این روش درمان “لیزرتراپی سرد” و یا کم توان معروف می گویند که تنها معایب این روش مدت زمان بسیار کوتاه آن می باشد و در نتیجه برای تاثیر گذاری قابل توجه نیاز به جلسات درمانی بیشتری می باشد.

لیزر درمانی پرتوان

امروزه لیزرتراپی پر توان از روش های نوین در مرکز فیزیوتراپی می باشد که استفاده وسیعی دارد. در لیزرتراپی پر توان، از توان و انرژی بالاتری برای بافت های عمیق تر و عبور از لایه های پوست در جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات استفاده می شود که نتیجه تاثیرات درمانی عمیق تر و گسترده تری را در پیش می گیرد. طبیعتا هر چه توان قدرتی لیزر بیشتر باشد میزان نفوذ پذیری آن به بافت‌ های بدن بیشتر می باشد به دلیل توان و قدرت بالا در روش لیزرتراپی پر توان طول مدت دوره به طرز قابل توجهی کاهش می یابد و بسیاری از مشکلات کوتاه تر و اثر بخشی بیشتر در مقایسه با لیزر کم‌ توان تحت درمان قرار می گیرد.

مزایای درمان عارضه با لیزر درمانی

درمان بسیاری از بیماری هایی که با درد فراوان روبرو است با لیزرتراپی بدون درد و غیر تهاجمی است و با کمترین جراحت و بدون آسیب به بافت بدن در زمان کوتاه تری نسبت به جراحی سنتی انجام می شود. جراحی به صورت دقیق تر و با صدمه بسیار کمتر به بافت بدن به صورت سرپایی و بدون دوران نقاهت انجام می شود و در اغلب موارد نیازی به بیهوشی عمومی نمی باشد که تورم و التهابات بسیار ناچیزی در پی دارد.

مزایای استفاده از لیزرتراپی عبارتند از :

• کاهش التهاب و رفع سریع درد
  • کاهش دوره درمان
  • حداقل شکل‌ گیری جای زخم در جراحی
  • افزایش اکسیژن رسانی به سلول ها
  • افزایش و بهبود گردش خون
  • افزایش فعالیت متابولیکی سلول‌ها
  • جلوگیری از گرفتگی های عضلات
  • تقویت و عملکرد بهتر مفاصل
  • عملکرد بهتر اعصاب آسیب دیده و دستگاه عصبی
  • بالا بردن سطح انعطاف پذیری
  • کاهش دوره نقاهد
  • عوارض جانبی بسیار ناچیز
  • انبساط عروق خونی
  • تسریع در بهبود زخم ها

موارد منع مصرف این روش چیست؟

روش لیزرتراپی علاوه بر مزایا و کاربرد وسیعی که در درمان بسیاری از بیماری و جراحات دارد خطرات و عوارضی را نیز در پی دارد از جمله موارد منع استفاده از این روش عبارتند از:

• پرهیز از روش لیزر سرد برای بیماری های حاد مثل سرطان، تیروئید و….
  • اجتناب از این روش برای زنان باردار (اثرات منفی لیزر بر روی جنین)
  • جلوگیری از تابش مستقیم و استفاده از عینک محافظتی
  • پوست های حساس و ایجاد خطراتی از جمله درد زخم التهاب و یا خون ریزی تغییر در رنگ پوست
  • ناسازگاری یا بیهوشی عمومی که باعث پنومونی حمله سکته قلبی  و یا گیجی افراد زیر 18 سال و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف

لیزر درمانی چه کاربرد هایی دارد؟

لیزرتراپی کاربرد بسیاری وسیعی در زمینه های مختلف برای درمان بیماری های متفاوت، از جمله درمان سرطان، اهداف زیبایی، مسدود کردن و سوزاندن و کوچک کردن توده ها پولیپ، کاربرد دارد در موارد زیر به کاربرد دقیق لیزر درمانی می پردازیم:

• لیزرتراپی در آرتروزهای حاد و متفاوت (مثل آرتروز گردن، آرتروز کمر)
  • لیزرتراپی در زمینه درد و آسیبب های ناشی از ورزش
  • گرفتگی و پیچ خوردگی مفاصل
  • التهابات تاندون
  • کوفتگی عضلات
  • درد شانه و آرنج
  • ترمیم اعصاب محیطی
  • درمان شانه منجمد
  • کنترل بسیاری از دردها مثل (درد شانه، درد آرنج، درد زانو، درد ستون مهره ها، درد پاشنه و کف پا)
  • کنترل و درمان دیسک ها مثل (دیسک گردن، دیسک کمر)
  • فروزن شولدر
  • درمان درد سیاتیک
  • سندرم تونل کارپال
  • درد دهان و دندان
  • نوروپاتی‌ ها در افراد دیابتی
  • جلوگیری از ریزش مو
  • سرطان رودهی بزرگ
  • تنگی کانال نخاعی
  • بهبود پوست و بیماری های آن
  • بهبود آرتریت (آرتریت روماتوئید)
  • خار پاشنه
  • بهبود فعالیت های عروقی
  • بهبود تاندونیت
  • بهبود بورسیت
  • بهبود آسیب دیدگی بافت نرم
  • بهبود تنیس البو
  • بهبود مشکلات مزمن
  • جراحات حاد و شدت دار
  • بهبود شکستگی
  • بهبود گلف البو
  • برداشتن بخشی از پروستات

در اهداف زیبایی شامل:

• پاک کردن و محو کردن تتو
  • از بین بردن و کم کردن چین و چروک و لکه های پوستی و زخم ها (لکه های مادرزادی و لک های قهوه ای)
  • برداشتن خال و زگیل
  • از بین بردن موهای زائد

روال انجام لیزرتراپی چگونه است؟

لیزرتراپی با تکنیک های متفاوت بسته به نوع جراحت انجام می شود. هنگام کار با لیزرتراپی پوست ناحیه مورد نظر تمیز می شود و پزشک، بیمار از عینک ایمنی جهت جلوگیری از نور لیزر استفاده می کنند و با توجه به نوع درمان مقدار زمان مشخصی تعیین گشته و نور با طول موج مخصوص به ناحیه مورد نظر تابانده می شود. دستگاه به طور مستقیم و یا در کنار بدن بیمار قرار می گیرد اگر روش لیزرتراپی به صورت مستقیم بر روی پوست انجام شود مثل جراحی زیبایی استفاده از ورقه کوچک ما بین پوست و دستگاه برای ایجاد فاصله الزامی است. اما روال درمان یک تومور که با جزئیاتی همراه است وجود یک اندوسکوپ برای مشاهده دقیق بافت های درونی امری ضروری است تا با هدف گیری تومورها و یا بافت های سرطانی کوچکتر شده و یا از بین بروند.

بیماری های مزمن برای درمان بهتر به دو تا سه بار در هفته نیاز دارند اما بیماری های شدت دار و حاد نیاز به درمان همه روزه دارند که حدود 4 تا 15 جلسه درمانی می باشد اما باز هم تعداد جلسات به نوع عارضه و سابقه بستگی دارد و برای درمان هر بیمار می‌ تواند متغیر باشد. از طرفی بعضی از عارضه ها هرگز به طور کامل رفع نمی شوند اما با استفاده از لیزرتراپی می‌توان شدت علائم را به حداقل رساند و تسکین داد و نتیجه به دست آمده را حفظ کرد که نتیجه نهایی اثرات لیزرتراپی از بین رفتن درد و افزایش بهبودی، سلامت و عملکرد طبیعی سلول ها می باشد. در هنگام لیزرتراپی عواملی از جمله زمان تابش نور لیزر، اندازه طول‌ موج، نرخ پالس، میزان و دوز درمان دستور العمل‌ های مهمی است که باید مشخص می‌ گردد.

شرح اقدامات بعد از لیزر درمانی

• پیروی از دستورات پزشک مورد نظر
  • جراحی هایی که با لیزرتراپی انجام می‌ شوند به صورت سرپایی بوده اما ریکاوری و استراحت مشابه جراحی سنتی و عمومی است.
  • برای کاهش درد ممکن است دارو های مسکن تجویز شود که حتما باید استفاده شود.
  • استفاده از پمادها و بسته های یخ
  • نظافت ناحیه که جراحی شده است
  • اجتناب و پرهیز از کندن پوست ناحیه آسیب دیده

هزینه لیزرتراپی تنها درصدی از هزینه جراحی را شامل می شود و بر خلاف عمل جراحی از عوارض جانبی بسیار ناچیزی برخوردار است.

نوشتن نظر

5 × دو =