کلینیک ستون فقرات یکتا

کلینیک ستون فقرات یکتا با تلاش فراوان سعی نموده است تا با بهترین کادر درمان از جمله همکاری پزشکان فوق متخصص و استفاده از مجهزترین و پیشرفته‌ ترین تجهیزات درمانی، رفاه هرچه بیشتر را در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهد. کلینیک ستون فقرات یکتا کامل ترین تکنیک های درمان ناهنجاری های ستون فقرات از جمله اسکولیوز را در کمترین زمان به بیماران ارائه می نماید.

راه درمان ناهنجاری های ستون فقرات

فتق دیسک کمر یک بیماری پزشکی است که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد این عارضه امروزه از بزرگترین معضلات در قسمت ستون فقرات به شمار می آید و بسیاری از افراد را در سنین مختلف درگیر می کند امروزه بسیاری از ناهنجاری های به وجود آمده در ستون فقرات نظیر دیسک و سیاتیک به روش های متفاوت قابل درمان است از علل به وجود آمدن این بیماری در ستون فقرات آسیب‌ دیدگی‌ های ناشی از بلند کردن اجسام سنگین و… بیماری‌ های مربوط به دیسک است از آنجا که درد های پیش آمده در قسمت ستون فقرات درد های مزمن و دردناک است با رشد تکنولوژی و پیشرفت علم می توان از روش جراحی یا روش های غیر جراحی این بیماری را درمان کرد.

از این رو در کلینیک ستون فقرات یکتا بیمار توسط پزشکان متخصص مورد ارزیابی و معاینات قرار می گیرد و با در نظر گرفتن شرایط بیمار روش درمانی مناسب انتخاب می شود اولین روش درمانی ناهنجاری ستون فقرات استفاده از روش های غیر جراحی است در این روش بیمار با عوارض و خطرات پس از عمل جراحی رو به رو نیست، در روش غیر جراحی معمولا بیمار ظرف مدت زمان یک الی 2 ماه بهبود پیدا می کند در صورتی که روش غیر جراحی پاسخگو فرد بیمار نباشد نیاز به جراحی دیسک و ستون فقرات است به طور کلی روش های درمان غیر جراحی بدون عارضه در پزشکی محسوب می شوند.

آشنایی با ساختمان ستون فقرات بدن

مهرهایی که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند به وسیله دیسک بین مهره ای شبیه به بالشتک ژلانتینی مانند است از هم جدا شده‌اند دیسک خاصیت انعطاف پذیری داشته و ضربات مختلف را جذب می کنند ضخامت دیسک در هر نقطه از ستون فقرات بر اساس تحرک و فعالیت متفاوت است از این رو بخش هایی که با تحرک بالاتر مواجه است از ضخامت بیشتری برخوردار است دیسک از 2 بخش تشکیل می شود قسمت داخلی که بخش نرم و ژلاتینی است و بخش بیرونی که از قسمت سختی ساخته شده است معمولا بر اثر فشار زیاد بخش نرم و ژلاتینی مانند از جایگاه خود خارج شده که به عنوان دیسک یا فتق شناخته می شود از این رو بیرون زدگی دیسک باعث احساس درد در ناحیه ستون فقرات می شود.

بخش مرکزی یا هسته دیسک که نرم تر از بخش های دیگر است بافت ژلاتینی و فیبر غضروفی مانند، با مقدار  آب بیشتر همراه است این بخش به نام  نوکلئوس پولپوزوس نیز شناخته می شود این بخش از دیسک در روز بر اثر فعالیت های مختلف مقداری از آب موجود را از دست می دهند که در نتیجه نازک تر می شوند از این رو با استراحت و کم کردن فشار بر این ناحیه این قسمت به حالت اولیه خود باز می گردد از این رو مقدار آب موجود در این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است و خاصیت ارتجاعی آن به مقدار آب بستگی دارد بخش مرکزی دیسک در محافظت از قست مرکزی نقش مهمی دارد.

به طور کلی وظیفه اصلی دیسک ها تحمل و کاهش ضربات وارده بر روی ستون فقرات در اثر فعالیت های مختلف مثل جابه جایی و بلند کردن وسایل کار زیاد، رانتدگی، پشت میز نشینی، فشار مداوم و یا غیر مداوم، نشستن های دائمی در اثر کار زیاد است.

دلایل ایجاد مشکلات فتق دیسک کمر

بالا رفتن سن و ساییدگی ستون فقرات و یا فشار بر اثر انجام فعالیت سنگین موجب می شود بخش ژلاتینی و نرم دیسک از جایگاه خود خارج شده و با درد همراه باشد که به عنوان دیسک یا فتق شناخته می شود به طور کلی بیشتر بیرون‌ زدگی‌ های دیسک در قسمت کمری ستون فقرات یا قسمت پایین کمر اتفاق می‌افتند البته این آسیب دیگی در بخش های دیگر ستون فقرات مثل گردن یا قسمت فوقانی ستون فقرات نیز دیده می شود بعضی از آسیب ها خفیف و سطحی بوده که موجب درد موضعی می شود و آسیبی به نقطه اصلی نرسیده است اما اگر بیرون زدگی و یا فتق دیسک باعث فشردگی عصب نخاعی شود این فشردگی موجب بی حسی و درد بسیار شده و موجب انتشار درد در کل اندام تحتانی می شود.

هم چنین بیشترین درد در قسمت های پشت پا همراه با بی حسی احساس می شود و با انجام فعالیت هایی مثل نشستن و… بیشتر می شود افرادی که اجسام سنگینی را در روز به دلیل فعالیت کاری حمل و نقل می کنند بیشتر از افراد دیگر تحت تاثیر این عارضه قرار می گیرند نکته قابل توجه مسیر بیرون زدگی دیسک است که موجب درد بصورت گز گز، سوزش و بی حسی در قسمت های کمری و گردن ایجاد می کند از رایج ترین قسمت های ستون فقرات که دچار فتق و پارگی دیسک می شود، بین مهره های چهارم و پنجم در قسمت پایین کمر است زیرا این ناحیه بیشتر از نواحی دیگر با حرکات متفاوت بدنی درگیر است.

روش های تشخیص این بیماری چیست؟

امروزه با پیشرفت علم روش های غیر جراحی می تواند در درمان فتق دیسک تاثیرگذار باشد از این رو قبل از انتخاب روش درمانی در کلینیک ستون فقرات یکتا ابتدا بیمار مورد ارزیابی و معاینات کلینیکی متخصصین ستون فقرات و طب فیزیکی قرار گرفته سپس برای تشخیص دقیق محل دیسک در قسمت ستون فقرات از آزمایشات فیزیکی، تصویر برداری پزشکی مثل MRI استفاده می شود از این رو با توجه به نوع و شدت دیسک کمر درمان های مختلفی برای فتق و پارگی دیسک به کار برده می شود.

روش های درمان بدون جراحی

درمان فتق دیسک در بیشتر مواقع بصورت غیر جراحی امکان پذیر است و در بیشتر موارد فرد به بهبودی کامل می رسد از روش های غیر جراحی می توان به روش های طب فیزیکی فیزیوتراپی مثل تراکشن درمانی انواع داروها ضد التهاب و شل کننده عضلات و … اشاره کرد.

تراکشن موضعی و هوشمند ستون فقرات

روش تراکشن درمانی یا کشش ستون فقرات باعث می‌شود تا فشار وارد بر دیسک رفع شود در نتیجه با استفاده از روش تراکشن درمانی ماده و بخش نرم به جایگاه خود باز می گردد و فشار از روی اعصاب برداشته شده و درد به صورت کامل کاهش پیدا می کند این روش علاوه بر رفع درد، در جلوگیری از خشک شدن دیسک نیز تاثیر گذار است زیرا در مدت زمان کوتاه باعث آبرسانی و خون رسانی به دیسک شده و این عوامل باعث بازسازی و ترمیم خواهند شد به طور کلی هدف از به کاربردن روش تراکشن درمانی یا کشش ستون فقرات وارد کردن فشار بر روی قسمت ها و بافت های آسیب دیده بدن است.

روش تراکشن اصولا با استفاده از وزنه ها قرقره و یا طناب صورت می گیرد یکی از رایج ترین قسمت های بدن که تحت درمان با روش تراکشن قرار می گیرند قسمت گردن و کمر می باشد نتایج استفاده از روش درمانی تراکشن ستون فقرات عبارتند از: تسکین و کاهش درد، قرارگیری صحیح ستون فقرات و کاهش و برداشت فشار از روی مفاصل تراز مناسب و صحیح نخاع و باعث کشش عضلات و استخوان های کمر می شود استفاده از روش تراکشن درمانی برای بهبود و کاهش درد بسیار موثر واقع شده است.

روش تراکشن ستون فقرات و برای درمان برخی از بیماران به زمان طولانی تر و در برخی دیگر به زمان کوتاه تری نیازمند است چنانچه از این روش در جایگاه درست و تحت شرایط متناسب با شرایط فیزیکی و بدنی بیمار استفاده شود به طور چشمگیر و قابل توجه در بهبود و نحوه عملکرد حرکات و فعالیت فرد در طول شبانه روز اثر گذاشته و می تواند حس و حال فرد را بهبود ببخشد.

خدمات کلینیک ستون فقرات یکتا

همان طور که گفته شد مشکلات ستون فقرات در هر سطحی از نواحی بدن مثل گردن و کمر که ناشی از انحرافات یا اختلالات مرتبط به کانال نخاعی باشد به روش های جراحی یا غیرجراحی درمان می شود که در هر روش درمانی رویکردهای نوینی وجود دارد روش تراکشن درمانی از روش های غیر جراحی در کلینیک ستون فقرات به حساب می آید اگر به هر دلیلی از مشکلات و بیماری‌ های مزمنی ستون فقرات رنج می برید و در حرکت دچار درد و مشکل شده اید و دیگر قادر به انجام فعالیت‌ های مورد علاقه خود نیستید همواره کلینیک تخصصی ستون فقرات یکتا به عنوان یکی از بهترین کلنیک ها آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است تا به وسیله دستگاه های جدید به بهبود کیفیت زندگی و تسکین درد بیماران کمک کند.