تراکشن

تراکشن درمانی یا کشش ستون فقرات چیست؟

تراکشن درمانی یا کشش ستون فقرات نوعی روش درمان برای کاهش درد همراه با کشش در فیزیوتراپی است که توسط متخصص انجام می شود. این روش در چند سال گذشته یکی از روش های درمانی پیشرفته محسوب می شد اما با گذشت زمان روش و تکنیک جراحی برای درمان گرفتگی ماهیچه، مشکلات ستون فقرات و شکستگی ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفت که بسیار پیشرفته و موثرتر بوده اند. امروزه از روش تراکشن درمانی، قبل از عمل جراحی اصلی به عنوان روش درمانی برای تسکین موقتی درد و محل جراحت در مراحل اولیه درمان یا پس از حادثه و درمان افرادی که با درد مزمن و دائمی گردن درد، کمر درد، دسته و پنجه نرم می کنند یکی از روش های مناسب و موثر می باشد که مورد استفاده قرار می گیرد همچنین کاربرد تراکشن درمانی برای درمان عارضه ستون فقرات خاص و مفید بسیار موثر است.

تراکشن درمانی چیست و چگونه عمل میکند؟

ما بین مهرهای ستون فقرات صفحاتی به نام دیسک همراه با لایه خارجی وجود دارد در صورتی که به این لایه خارجی فشار وارد شود و دچار آسیب دیدگی شود ماده ای نرم از آن خارج می شود با خارج شدن این مایع بر روی اعصاب و دیسک‌ بین مهره ای غضروفی فشار وارد شده که همراه با درد است. روش تراکشن درمانی یا کشش ستون فقرات باعث می‌ شود تا فشار وارد بر دیسک رفع شود در نتیجه با استفاده از روش تراکشن درمانی ماده و بخش نرم به جایگاه خود باز می گردد و فشار از روی اعصاب برداشته شده و درد به صورت کامل کاهش پیدا می کند.

همچنین از این روش برای وارد کردن نیرو در بین دو استخوان متصل به هم استفاده شده تا باعث ایجاد فاصله و موجب از هم دور شدن آن ها شود. فاصله به وجود آمده موجب کشش بافت نرم در اطراف مفصل، می شود هدف از این کشش برگشتن بخش آسیب دیده بدن مثل ناحیه شکستگی یا در رفتگی در بدن به جایگاه خود است این روش علاوه بر رفع درد، در جلوگیری از خشک شدن دیسک نیز تاثیرگذار است زیرا در مدت زمان کوتاه باعث آبرسانی و خون رسانی به دیسک شده و این عوامل باعث بازسازی و ترمیم خواهند شد.

به طور کلی هدف از به کاربردن روش تراکشن درمانی یا کشش ستون فقرات وارد کردن فشار بر روی قسمت ها و بافت های آسیب دیده بدن است روش تراکشن اصولا با استفاده از وزنه ها، قرقره و یا طناب صورت می گیرد. یکی از رایج ترین قسمت های بدن که تحت درمان با روش تراکشن قرار می گیرند قسمت گردن (تراکشن گردنی) و کمر (تراکشن کمر) می باشد.

کشش ستون فقرات مناسب چه افرادی است؟

بیماران برای اطلاع از اینکه تراکشن می تواند بهترین گزینه برای درمان باشد می توانند با توجه به شرایط زمینه ای بیماری، با پزشک متخصص خود مشورت کنند سپس پزشک متخصص برای تعیین نوع تراکشن درمانی، به بررسی عواملی از جمله نوع وضعیت جسمی بیمار، اختلالات، آستانه تحمل، سطوح نخاعی، میزان آسیب دیدگی، سوابق بیماری، واکنش بدن و سوابق پزشکی گذشته و… می پردازد و در نتیجه نوع درمان تراکشن را مشخص می کند. این امر توسط متخصص فیزیوتراپی انجام می شود. به طور کلی این روش برای بهبود علائم بیمارانی که دچار گردن درد، کمر درد، فتق دیسک، سیاتیک، بیماری تحلیل دیسک یا دیسک دیژنراتیو، فشردگی عصب‌ و یا کسانی که با کشیده شدن اعضای بدن دچار التهاب می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع روش کشش ستون مهره ها کدامند؟

دو روش کشش در تراکش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به شرایط فیزیکی بیمار، آستانه تحمل درد، نوع اختلال و سطح تحت درمان ستون فقرات بستگی دارد که در ادامه درباره این دو روش توضیح خواهیم داد.

روش مکانیکی: در روش تراکشن مکانیکی که یکی از روش های تراکشن درمانی محسوب می شود که بدون دخالت دست و پا، با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص و مکانیکی برای کشش مهره های ستون فقرات و رفع فشردگی در این روش استفاده می کنند. در روش مکانیکی به صورت دقیق تنظیمات دستگاه بر اساس عارضه و مشکل صورت می گیرد. در روش تراکشن درمانی مکانیکی یک وسیله کنترل کننده به دور قفسه سینه تا لگن بیمار بسته می شود سپس با توجه به نوع آسیب، بیمار در حالت مناسب بدنی بر روی میز قرار می گیرد، سپس وسیله کنترل کننده به تراکشن متصل می شود و کار انجام می گیرد.

دستی: تراکشن دستی که به صورت کاملا دستی انجام می شود به نیرو و قدرت فیزیو تراپیست نیاز است، زیرا درمانگر از وزن خود جهت نیروی کششی به ستون فقرات استفاده می کند روند کار در این روش بدین صورت است که بیمار پاهای خود را بر روی شانه‌ های درمانگر قرار می دهد و درمانگر دست‌ های خود را بر روی ران‌ها بیمار می‌ گذارد و آنها را می‌ کشد تراکشن دستی معمولا جهت ارزیابی و سنجش، واکنش بدن بیمار به درمان و مقدار نیروی مورد نیاز به کار برده می شود.

تراکشن درمانی گردن چیست؟

تراکشن گردنی برای درمان انواع مختلفی از درد و عارضه خشکی گردن مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش ابتدا بیمار بیهوش می شود و تمام عملیات در خواب انجام می گیرد. در این روش تراکشن درمانی یک بریس به دور گردن بسته می شود و سپس این بریس را به قسمتی از بدن یا وزنه متصل می کنند. این اقدام برای اصلاح محل آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی تراکشن گردنی به دو منظور انجام می شود: مورد اول برای پس از جراحت گردن برای ثابت نگه داشتن و بی تحرکی ستون فقرات و مورد دوم برای کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلانی در قسمت ماهیچه های گردن.

تراکشن درمانی اسکلتی چیست؟

روش تراکشن اسکلتی که یکی از دیگر از شیو های تراکشن درمانی به حساب می آید و از مراحل پیچیده تری تشکیل شده است، ابتدا برای جلوگیری از احساس درد بر روی بیمار بیهوشی به صورت موضعی، عمومی و یا بی حسی نخاعی انجام می شود. از این روش معمولا برای درمان شکستگی های استخوان فمور و ران استفاده می شود. سپس در قسمت شکستگی استخوان پیچ و یا سیم قرار می گیرد و بعد از آن از وزنه ها برای کشیدن و قرار دادن استخوان در جای مناسب و اصلی استفاده می شود. مدت زمان به کار برده شده در این روش تراکشن درمانی به دو دلیل بستگی دارد مورد اول از این روش برای آمادگی استخوان در جراحی اصلی استفاده می شود و مورد دوم استفاده از این روش برای هدف اصلی و نهایی که ترمیم استخوان که به نیروی زیادتری نیاز است استفاده می کنند که این نیرو مستقیما بر روی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این روش درمان چه مزایایی دارد؟

از روش تراکشن درمانی برای درمان عارضه سر و درد های مزمن در قسمت های رایج در بدن مثل گردن و پایین کمر استفاده می شود که عبارتند از :

• گرفتگی اعصاب ناشی از فشار های وارد شده بر روی آن
  • علت درد سیاتیک در قسمت ساق و ران پا
  • درد مفاصل نخاعی ساییده شده
  • آرتروز و تنگی مجرای ستون فقرات
  • بیماری دیسک
  • برآمدگی و بیرون زدگی سیاتیک در قسمت گردن و کمر
  • ریشه های عصب نخاعی
  • درد گردن و کمر
  • بیماری دژنراتیو دیسک

ویژگی استفاده از روش کشش ستوان فقرات

• باعث بهبود بلند مدت آب‌ رسانی و تغذیه دیسک
  • بهبود عملکرد و درمان دیسک
  • بهبود در قسمت مفاصل پشتی و فاست برای عملکرد و تحریک پذیری بهتر
  • افزایش کشسانی رباط‌ها
  • بازگشت تحرک ستون فقرات به حالت عادی

این روش بر روی چه کسانی نباید انجام شود؟

همان طور که می دانید روش تراکشن درمانی در بهبود عملکرد درمان بسیاری از بیماری های مفصلی و آسیب دیدگی تاثیر گذار است اما گاهی اوقات کاربرد تراکشن باعث ایجاد و بروز دردی می شود که شدیدتر از وضعیت اولیه است به همین دلیل روش تراکشن یا کشش ستون فقرات، بر روی دسته ای افراد ناسازگار و خطرناک است. بیماران مبتلا به انواع تومور و سرطان، بیمارانی که به پوکی استخوان دچار هستند، بیماران دارای شکستگی ،آئورت شکمی، عفونت روماتیسم مفصلی گردن و کسانی که ایمپلنت فلزی درون ستون فقرات آنها وجود دارد نباید از روش درمانی تراکشن استفاده کنند.

همچنین افرادی که دارای شرایط فیزیکی مثل مانند بیماران قلبی و عروقی، زنان باردار، باعث می شود که بیماران نتوانند از روش کشش ستون فقرات استفاده کنند به همین دلیل برای تشخیص و ارزیابی کاربرد روش تراکشن ستون فقرات و استفاده از این روش به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرده و یا با پزشک خود صحبت کنید تا با توجه به سوابق پزشکی تعیین کند که آیا نتایج حاصل از تراکشن درمانی برای شما کاربرد دارد یا خیر.

نتایج استفاده از کشش ستون فقرات

نتایج استفاده از روش درمانی تراکشن ستون فقرات عبارتند از:

• تسکین و کاهش درد
  • قرارگیری صحیح ستون فقرات
  • کاهش و برداشت فشار از روی مفاصل

تراز مناسب و صحیح نخاع باعث کشش عضلات و استخوان های کمر می شود استفاده از روش تراکشن درمانی برای بهبود و کاهش درد بسیار موثر واقع شده است. روش تراکشن ستون فقرات و برای درمان برخی از بیماران به زمان طولانی تر و در برخی دیگر به زمان کوتاه تری نیازمند است چنانچه از این روش در جایگاه درست و تحت شرایط متناسب با شرایط فیزیکی و بدنی بیمار استفاده شود به طور چشمگیر و قابل توجه در بهبود و نحوه عملکرد حرکات و فعالیت فرد در طول شبانه روز اثر گذاشته و می تواند حس و حال فرد را بهبود ببخشد.

نوشتن نظر

هجده − نه =