کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی یکتا

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی یکتا با مجهزترین و پيشرفته ترين امكانات توان بخشی جهت بازگشت سلامت جسمانی در خدمت بیماران است. در کلینیک طب فیزیکی یکتا با استفاده از تجهیزات پیشرفته متخصصان طب فیزیکی، متخصصین فیزیوتراپی و کادر درمانی دردهای اسکلتی عضلانی در هر جای بدن را ابتدا مورد معاینه فیزیکی دقیق و ارزیابی قرار می دهند، سپس با تجویز حرکات اصلاحی و روش های نوین این بیماران را مورد درمان قرار می دهند از خدمات دیگر و اقدامات درمانی غیر جراحی کلینیک یکتا در بخش طب فیزیکی می توان به روش های الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله) تزریق های تشخیصی مثل تزریق داروهای ضد التهاب در عضلات و مفاصل، تزریق غضروف سازها در مفصل و مانیپولاسیون در دردهای اسکلتی – عضلانی، بلوک عصبی و بوتاکس اشاره کرد که در صورت نیاز برنامه درمانی بيمار زير نظر متخصص طب فیزیکی و توان بخشی طراحی می گردد در این بخش به صورت مختصر به انواع روش های درمانی بخش کلینیک طب فیزیکی یکتا می پردازیم.

انجام تست الکترودیاگنوز (نوارعصب و عضله)

انجام تست الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله) یکی از کاربردی ترین اقدامات پزشکی در بخش کلینیک طب فیزیکی است که برای معاینه بالینی و تشخیص اندازه آسیب دیدگی دقیق در قسمت عصب مربوطه به اندام و عملکرد عصب های بدن و مشکلات سیستم عصبی است آسیب دیدگی عصب در قسمت های مختلف بدن به صورت سری، خواب رفتگی و گزگز قابل پیش بینی است به همین دلیل با انجام روش تست نوار عصب عضله مربوطه و تعیین گیر افتادگی عصب در مناطق مختلف میزان پیشرفت علت بیماری نشان داده می شود همچنین بسیاری از مشکلات ایجاد شده در ناحیه کمر به وسیله این تست تشخیص داده می شود متخصصان ما در کلینیک طب فیزیکی یکتا از این تکنیک برای بررسی و تشخیص دقیق شرایط افراد بیمار و طراحی یک برنامه درمانی مناسب استفاده می‌ کنند.

درمان آرتروز زانو با تزریق سلول های بنیادی

آرتروز نوعی اختلال و بیماری در قسمت استخوان و غضروف است آرتروز امکان درگیری و اختلال را در مفاصل مختلف بدن دارد منشا این بیماری به دو علت می تواند باشد به صورت ژنتیکی و یا در اثر ضربات، عفونت و … در این بیماری تخریب و تحلیل بیش از حدی در غضروف مفاصل به وجود می آید که باعث التهاب در بافت های کناری و اطراف می شود شایع ترین مفاصل درگیر در این بیماری مفاصل زانو، ستوان فقرات ران و… می باشد به تازگی روشی مدرن در کلینیک طب فیزیکی به عنوان تزریق سلول های بنیادی برای ساییدگی این نوع عارضه به کاربرده شده است که با رضایت فراوانی روبرو بوده است این روش می تواند روشی جایگزین و موثر به جای عمل جراحی شود در کلینیک یکتا در بخش طب فیزیکی برای درمان آرتروز زانو و مفاصل از تزریق سلول‌ های بنیادی استفاده می‌ شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر این روش به درستی انتخاب شود، می‌توان از انجام جراحی‌ های غیر ضروری جلوگیری کرد در این روش ابتدا به شکل ساده، از بیمار حدود 20 تا 40 سی سی خون گرفته می شود سپس خون را داخل لوله ای که حاوی ژل PRP است می ریزند سپس این لوله داخل دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گرد و در 2 مرحله 10 دقیقه ای چرخانده می شود بعد از آن به وسیله نیروی گریز از مرکز دستگاه اجزای خون از هم جدا می شود در نتیجه جدا سازی اجزا پلاکت های خون نیز جدا شده و در اینجا PRP که عامل رشد سلول های بنیادی است آماده استفاده است در این روش غلظت پلاکت نسبت به حالت طبیعی تا 5 برابر بیشتر است که می توان به ناحیه مورد نظر تزریق کرد که انجام این فرآیند در چند دقیقه زمان بر است.

PRP عامل رشد در پروتئین است که  می تواند در فرایند روند بهبود و التیام این بیماری نقش بزرگی  داشته باشد بعد از انجام تزریق بیمار ممکن است با عوارض جانبی بسیار کم و نادر از جمله احساس درد خفیف طی 3 الی 4 روز را تجربه کند که نشان دهنده PRP و شروع ترمیم طبیعی است این روش درمانی در التهابات زانو نیز تقش عمده ای دارد که بدون بیهوشی و بستری شدن به صورت سرپایی و با بی حسی ساده انجام می شود به طور کلی در این روش تزریق به دلیل استفاده از خون فرد هیچ خطری نظیر عفونت و حساسیت فرد را تهدید نمی کند اگر انجام این عمل با تشخیص به موقع و در اوایل بیماری انجام بگیرد در روند بهبودی فرد تاثیر بسزایی خواهد داشت.

تزریق غضروف طبیعی زیر گاید سونوگرافی

استئوآرتریت به طور کلی زمانی اتفاق می افتد که انتهای استخوانی که به وسیله غضروف در برابر ضرب و آسیب دیدگی محافظت می شود به تحلیل می رود و در نهایت باعث سایش استخوان ها می شود استئوآرتریت زانو که به آرتروز و یا ساییدگی زانو معروف است نیز با ایجاد فرسایش همراه است که دلیل این فرسایش کم شدن غلظت مایع مفصلی زانو (مایع سینوویال) است که باعث کاهش لغزندگی و انجام حرکات زانو همراه با درد است به همین دلیل با شبیه سازی مایع غضروفی که از عصاره تاج خروس به دست می آید تا حد زیادی می توان از فرسایش و سایش در عوارض بیماری آرتروز پیشگیری کرد در بخش طب فیزیکی یکتا برای انجام روش تزریق غضروف سازی طبیعی ابتدا بیمار مورد معاینه قرار می گیرد و میزان آرتروز و ناحیه آسیب دیده تشخیص داده شود .

برای تشخیص دقیق در بخش کلینیک طب فیزیکی یک عکس رادیولوژی در حالت تحمل وزن در حالت رخ و نیم رخ گرفته شود سپس با استفاده از سونوگرافی محل دقیقی که نیاز به تزریق غضروف مفصلی دارد پیدا می شود و در مرحله بعد توسط گاید تزریق به محل مورد نظر هدایت می شود که در نهایت باعث کاهش درد به طور چشم گیر می شود پس از انجام تزریق 3 الی 4 روز احتمال احساس، گرمی، درد خفیف و کمی تورم زانو وجود دارد که مراقبت از اندام امری ضروری است.

تزریق بوتاکس برای بهبود بیماران سکته مغزی

دیسپورت اصطلاح انگلیسی بوده که با نام های دیگر مانند سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم یا همان بوتاکس شناخته می شود امروزه پزشکان از تزریق بوتاکس( دیسپورت) برای بهبود عضلات  بیماران فلج مغزی و توان بخشی دوباره استفاده می کنند در بخش طب فیزیکی کلینیک یکتا این روش به همراه کار درمانی در تقویت عضلات ضعیف و بازگرداندن توانایی بیمار به حرکات نرمال می تواند تاثیر گذار باشد از مزیت های این روش درمانی انقباض بیش از حد عضلات و انقباض مداوم که بعد از سکته مغزی مثل فلج مغزی و ضایعانت نخاعی به وجود می آید است که باعث بهبود عملکرد بیمار می شود در این روش میزان دوز مناسب بوتاکس با توجه به نوع عضلات درگیر و میزان سفتی تعیین می شود و استفاده از تزریق بوتاکس در چندین مرحله درمانی انجام می شود پس از انجام دوره درمانی تزریق، تقویت عضلات ضعیف و بازگرداندن توان بخشی بیمار در انجام حرکات نرمال به دلیل شل شدن عضلات منبقض شده با پیشرفت قابل توجهی مواجه است.

بلوک اعصاب با هدایت دستگاه سونوگرافی

روش بلوک اعصاب، روش کم تهاجمی است که در کلینیک طب فیزیکی برای درمان تسکین و کاهش دردهای مزمن در مفاصل مختلف بدن به ویژه درد کمر و گردن مورد استفاده قرار می گیرد در بخش طب فیزیکی کلینیک یکتا ابتدا پزشک ناحیه آسیب دیده را توسط تصاویر سونوگرافی بصورت دقیق و زنده در نزدیکی عصب ایجاد کننده درد پیدا کرده و مورد ارزیابی قرار می دهد و سپس با ایجاد بی حسی در قسمت مورد نظر تزریق را انجام می دهد انجام این روش در قسمت های مختلف بدن اعم از گردن درد، کمر درد، دردهای لگنی، آسیب های کشیدگی عضلات و درد کشاله ران می تواند انجام شود به طور کلی روش بلوک اعصاب برای کنترل درد مزمن و ناتوان کننده در دست و پاها، کمر و صدمه ناشی از آسیب و التهاب اعصاب و دردهایی با منشا نخاعی بکار گرفته می‌ شود این روش در روند بهبود کیفیت زندگی و امکان انجام فعالیت‌های روزمره تاثیر به سزایی دارد.

درمان سیاتیک به روش بلوک ریشه عصب

درمان سیاتیک با استفاده از بلوک ریشه عصب به صورت کلی دردناک نیست از این روش در کلینیک طب فیزیکی یکتا استفاده می شود در این روش ابتدا در محل خروج عصب از بین مهره های نزدیک به هم مادهای ضد التهاب به نام لیدوکائین به وسیله هدایت دستگاه سونوگرافی تزریق می شود که موجب کاهش التهابات در ریشه عصبی شده و از انتقال پیام درد پیشگیری می کند و به عنوان داروی ضد التهاب در ریشه عصب و دردهای مزمن کمر بیمار تاثیر گذار خواهد بود در کلینیک طب فیزیکی یکتا این روش با کادر درمانی مجرب انجام می شود.

مانیپولاسیون در دردهای اسکلتی – عضلانی

مانیپولاسیون یا درمان دستی روشی تخصصی برای درمان دردهای ستون فقرات و یا اختلالات مربوط به استخوان ها عضلات و مفاصل است که توسط پزشکان ماهر و متخصص کلینیک در طب فیزیکی انجام می شود در روش مانیپولاسیون ابتدا ناحیه مورد نظر که دچار درد عضلانی است بررسی می شود سپس درمانگر از فشار دست های خود بر روی عضلات، استخوان ها و مفاصل درون و اطراف ستون فقرات استفاده می کند این روش یکی از روش های فوق تخصصی در طب فیزیکی و توانبخشی است که تنها به واسطه پزشک متخصص و با تجربه با گذراندن دوره‌های معتبر آموزشی تئوری و عملی درمان های دستی امکان پذیر است این روش درمانی اغلب بدون درد می باشد و باعث رفع درد هایی که منشا آن ستون فقرات باشد یا ارتباطی به ستون فقرات نداشته باشد را از بین برده و تسکین می یابد.

کمر درد یکی از شایع‌ ترین دلایل مراجعه به پزشک است در قسمت ستون فقرات مهره ها مفاصل بین مهره ها و دیسک های بین مهره ای و عضلات اطراف به شکل زنجیر به هم متصل هستند و به صورت پیوسته عمل می کنند به همین دلیل اختلال و آسیب در هریک از این قسمت ها موجب به وجود آمدن کمر درد می شود کمر دردها به دو نوع اختصاصی و غیر اختصاصی تقسیم بندی می شوند کمر دردهای شدید و اختصاصی شامل عوامل داخلی ستون فقرات مثل بیرون زدگی دیسک سیاتیک و یا نواحی مهره ها می باشد و کمر دردهای غیر اختصاصی به عواملی خارجی از ستون فقرات مثل اختلالات در لگن و اندام تحتانی صافی کف پا، مربوط می شود در قسمت زیر به دلایل شایع کمر درد می پردازیم:

نشستن نامناسب: از عادات مهم در زندگی روزمره نشستن به صورت صحیح است تا قوس کمر در حالت طبیعی حفظ شود در اثر پوزشین بد این قوس کاهش یافته و باعث افزایش فشار قسمت مهره ها و دیسک می شود که در نتیجه در ناحیه کمر درد احساس می شود با انجام حرکات اصلاحی و فیزیوتراپ می توان وضعیت صحیح نشستن را آموزش دید.

خم شدن مداوم: کسانی که در فعالیت های روزانه نیاز به خم شدنشان است این کار با تکرار زیاد باعث افزایش فشار بر روی دیسک می شود از این رو با خم شدن بر روی زانو می توان از فشار زیاد که بر روی کمر ایجاد می شود کاست.

برداشتن بار سنگین: مشاغلی که نیاز به جابه جایی و بلند کردن بارهای سنگین دارند، فشار بسیار سنگینی را به ستون فقرات وارد می کنند این فشار باعث کشیدگی ماهیچه ها شده و فشار وارده بر دیسک های مهره را افزایش می دهد که موجب درد قسمت های سیاتیک و کمر می شود با بلند کردن صحیح اجسام با وزن معمول می توان در به وجود آمدن  کمر درد جلوگیری کرد.

آسیب دیدگی: آسیب دیدگی که از عوامل رایج در درد کمر است، از حوادث ورزشی و یا اتومبیل می تواند باشد که موجب کشیدگی عضلات و ماهیچه ها شده که درد را به همراه دارد در این حالت مراجعه به فیزیو تراپ باعث کاهش درد و تسریع در روند بهودی شده و در نتیجه فرد به حرکات و فهالی های روزمره خود باز می گردد.

تحلیل رفتگی: برخی از مواقع تحلیل رفتگی که نتیجه طبیعی افزایش سن است باعث ایجاد درد می شود شرایطی مانند تنگی کانال نخاعی، آرتریت یا بیماری تحلیل دیسک، همگی باعث ایجاد درد می شوند شرایط مادرزادی مانند سرخوردگی مهره یا انحراف ستون فقرات (اسکولیوزیس) می تواند باعث کمر درد شوند.

بیماری های غیر مکانیکی: گاهی عوامل غیر مکانیکی و بیماری های خاص مانند سرطان، سنگ کلیه، عفونت، سرماخوردگی می تواند ایجاد کمر درد کنند البته علائم این کمر دردها با دیگر انواع آن متفاوت می باشد.

در کلینیک طب فیزیکی یکتا با به کار بردن روش های توان بخشی، حرکات اصلاحی و…. هدف اصلی درمان بیماران بدون استفاده از روش های جراحی می باشد، تا بیمار بتواند دامنه طبیعی حرکت و کاهش درد را تجربه کند و به زندگی و فعالیت روزمره به حالت نرمال باز گردد.